Dora y Pura Vázquez Iglesias

Las poetas del Río Sil

ESTA AGRIDOCE VIDA
(PURA VÁZQUEZ)

Lectoras: Nadira Robeldo, Desi García e Noa Mondelo (4ºESO)

NAS BÁGOAS DO PASADO
(PURA VÁZQUEZ)

Lectora: Naiara González (1ºESO)

LÉMBRASTE
(DORA VÁZQUEZ)

Lectora: Ana Mateo (3ºESO)

PASATEMPO FERIDO DE VERSOS
(DORA VÁZQUEZ)

Lectora: Nadia Touzón (3ºESO)

MULLER GALEGA
(DORA VÁZQUEZ)

Lectoras: Sara Vaz, Diana Ocambo e Xiana López (1ºESO)

Las poetas del río Sil

Dora Vázquez Iglesias

• Nacimiento: Ourense, 1913
  • Fallecimiento: Ourense, 2010
  • Obras destacadas:
                    -Irmá (1970)

-Pasatempo ferido de versos (1999)

-Campo e mar aberto (1975)
                -Madeixas debandando (1997)

-O troleiro e outros contos (2000)

• Profesión: Maestra, escritora
  • Distinciones: Premio O Facho

Pura Vázquez Iglesias

• Nacimiento:    Ourense, 1918
  • Fallecimiento: Ourense, 2010
  • Obras destacadas:

-Íntimas (1952)

-Maturidade (1953)

-Desmemoriado río (1997)

-Terra matria de soños (1999)

-Náufragos da elexía (2001)

-Todo vén desa luz (2004)

• Profesión: Maestra, escritora
  • Distinciones:

– Medalla Castelao 1995

– Premio Trasalba 1996-Premio de las Letras y las Artes de Galicia 2000

– Miembro de la Real Academia Galega desde 1949

– Artes de Galicia 2000

– Miembro de la Real Academia Galega desde 1949

Siendo niñas, la familia de las orensanas Pura y Dora Vázquez, recaló en esta casa de Quiroga a donde llegaron prodentes de A Coruña, por causa del trabajo de su padre como jefe de la oficina de Correos. Después de dos años en Quiroga, y nuevamente por razones laborales paternas, la familia Vázquez Iglesias regresó a Orense.

Dora, la mayor de las hermanas, obtiene el título de maestre, y su primer destino es Teimende, en Parada do Sil, donde permanecerá 18 años.
Poeta, narradora, dramaturga y articulista, su obra se centró especialmente en la narrativa destinada a sus lectores infantiles y juveniles, con textos de carácter didáctico y ejemplarizante.

Pura interrumpe sus estudios por la Guerra Civil española y permanece en Teimende con su hermana. No será hasta 1944 cuando regrese a Ourense y acabe su carrera de Magisterio, profesión que ejerció en distintas escuelas de Ourense y Castilla, y también durante un tiempo en Venezuela.
Fue la primera mujer que publicó en gallego después de la Guerra Civil y también es una de las pioneras de la literatura infantil y juvenil. Cultivó principalmente la poesía, pero también escribió narrativa, teatro, ensayos y artículos periodísticos. Participó también en numerosas obras poéticas colectivas.

Entre las dos hermanas escribieron también obras a cuatro manos: Monicreques (1974), Oriolos neneiros (1975), Viaxe ao país dos contos e da poesía (1985), Teatro completo para nenos (2000).
Pura e Dora Vázquez dan nombre desde el año 2002 al Premio de narración infantil y juvenil y de ilustración que convoca anualmente la Diputación de Ourense.

En Quiroga, o meu pai tiña nos baixos do edificio a súa oficina de Correos, na que el era o xefe; ademais, tiña que repartir o correo por toda a vila, e distribuílo ás localidades da contorna, que eran aldeíñas daquela, e a meirande parte delas estaban cerca da vila; aínda que tamén o enviaban ós concellos do partido xudicial. Os carteiros das aldeas dos arredores pasaban pola estafeta para recoller alí todo o correo.

O traballo para o papá era pouco e facíao rápido, polo que lle quedaba bastante tempo libre, e como el sabía moito de facer zapatos e botas de encarga, instalou un pequeno negocio paralelo, e colleu un xove axudante para que atendese ese negocio mentres el tiña que traballar fóra.

Tíñamos a vivenda no primeiro andar e a casa estaba na mesma estrada pola que se ía a estación. Desde as ventás e as galerías da casa, viamos o río Sil, que foi, co Miño de Ourense, fundamental na miña vida amante da auga, logo pasaron aquelas crises de medo vividas no Orzán da Coruña. Eses dous ríos, Sil e Miño, mantiveron durante anos a tenra ilusión que conservei sempre polo mar.

(Terra matria dos soños, 1999)